fredag 5 januari 2018

UG2 C Geocaching och Skattjakt


Skattjakten

Jag skissade en skattjakt som börjar med att ett barn fick ett brev från Jultomten. Brevet består av en QR-kod. Genom att scanna QR-koden kan barnet se ett filmmeddelande från Jultomten. Jultomten vill att barnet hitta en försenad Julklapp och spåret (ett meddelande från Xnote)finns i mammas telefon. Barnet följer Xnotemeddelandet och kommer till den första skattpositionen där hittar barnet en annan QR-kod som är länkad med en geografisk position. Genom att scanna QR-koden kan barnet se den andra positionen med hjälp av Google Maps. När barnet hittat den andra positionen ser barnet ett foto av hennes leksakslådor i hemmet och där gömmer den riktiga skatten.


Jag använde mig av Green Screen by Do Ink och iMovie för att skapa skattjaktens inledningsfilm. Jag fick hjälp från min granne som ville ställa sig upp för att bli Jultomten i filmen. Sedan laddade jag upp filmklippet på Youtube och fick filmens URL. Med hjälp av Appen Qrafter genererade jag en QR-kod till filmklippet. Jag skrev ut QR-koden och det blev ett brev till barnet. Med hjälp av Appen Xnote, gömde jag en annan QR-kod som är länkad med den andra positionen. Google Maps anävndes här för att barnet skulle kunna hitta rätt ställe.




 



Barnet blev väldigt glad när hon såg ett brev till henne. Hon var överraskad av jultomtens filmmeddelande när hon såg en QR-kod kunde kalla ut jultomten.

Hon var i full fart nästan hela skattjakten. Det tog lite tid för henne att hitta rätt vägen, men det gick bra. Barnet trodde verkligen att tomtenisse skickade paketen och jultomten kunde magi. Hela förmiddagen sprang hon hit och dit för att hitta skatterna och vi hade jätte kul.

Under skattjakten, såg vi olika sorts växter som var intressanta. Vi använde oss av Apparna PictureThis och Mag.Light för att undersöka hur växternas stjälk, blad och frukter såg ut och vad de var för något. Vi googlade efteråt för att få mer kunskaper om växterna, exempelvis ringblommor, minirosor, ärt,m.m.



Apparna Green Screen, iMovie, QR-kod,Google Maps, Xnote, Youtube, PictureThis och Mag.Light gjorde fantasi till ”verklighet”. Vi hade kul och samtidigt tränade vi lokalisering och orientering. Vi tillägnade oss även mer botaniska kunskaper.

Reflektion över skattjakten
Skattjakten gick precis som jag hade förväntat mig. Jag tycker att detta beror på att den var väl förberedd. Jag tänkte på olika didaktiska frågor: När? Var? Vem? Vad jag skulle kunna göra ifall något oväntat händer? Jag även testade själv i förväg innan barnet fick pröva på det. Sådana didaktiska frågor tycker jag är väldigt viktiga i pedagogers design för lärandet.

En sådan skattjakt kan både ge barn mystiska upplevelser, förstärker förmågan av fantasi och ge barn mer resurser i sina meningsskapande och lek. Samtidigt kan barn träna på lokalisering och orientering medan de leker. Mycket kunskapsområden kan också dyka upp på vägen till skatten, exempelvis småkryp, växter, naturföreteelser, trafikregler, etc. Men en sådan komplicerad skattjakt tar ganska mycket energi och tid att skapas. Särskilt idag när förskolebarngrupper är så stora och det är nästan omöjligt för pedagoger att ägna sig jätte mycket tid att regelbundet skapa sådana skattjakter med inledningsfilm, kartor, etc. Men fördel med Appen Xnote är att man kan skapa enklare skattjakter som man inte behöver lägga mycket tid i. Den är lätt, rolig, spännande och lärorik. Men man måste röra på sig i ett större område för att kunna använda Xnote. Det är nästan omöjligt att skapa kartan inom en förskola och detta kan vara ett hinder. Vidare för att kunna utföra en sådan skattjakt måste man ha tillgång till internet och digitala apparater. Detta kan också vara hinder när vissa förutsättningar inte finns.

Användningen av QR-koder ger mig mycket mer inspirationer än jag hade tänkt mig. Jag tycker att QR-koder blir en sorts förkortning eller en länk mellan tvådimensionella koder och massor typer av informationer. Den kan användas i skattjakter och den kan också utnyttjas i bokläsning, barns skapandeprocesser, m.m. Sedan måste man akta sig för hur mycket och vilka informationer som man får lägga ut på internet och koppla ihop med QR-koder.

Reflektion över Geocachletning
Jag tyckte att jag hade dåligt lokalsinne. Därför när jag började använda mig av Appen Geocaching trodde jag inte att jag kunde hitta något. Detta instämdes av mina första två letningar. Jag försökte att leta efter två cacher i Malmö men kunde inte hitta dem. Den tredje gjorde jag i Gran Canaria, då tänkte jag på att om jag inte kunde hitta skulle jag ge upp uppgiften. Resultatet blev positivt. Det blev en sorts nöje för mig och mina barn. Man behöver bara öppna Appen Geocaching kan man se vilka Geocacher som finns i närheten. Jag valde en som var nära där jag bodde (Der Weg zum Markt GC378DR). Det blev en fantastisk och spännande promenad med mina barn. Det tog inte lång tid att hitta den och jag skrev under och loggade den på telefonen. På vägen dit såg vi många kaktusliknande växter som vi kallade kaktusar. Vi använde oss av Appar PictureThis, Mag.Light samt google för att undersöka växterna och ta reda på vad de var. Då visste vi att vi hade hittat Eltorn, Kristi törnekrona, Ökenstjärna, mm. Efteråt blev Geocaching en spännande aktivitet för min familj. Den är rolig, spännande och lärorik. Nu har jag blivit mycket bättre på lokalisering och orientering. Geocaching är bra för att den kan visa både kartor och avståndet mellan letare och geocachen samt att det finns ledtrådar om cachens storlek och hur omgivningen ser ut. Dock mobilsatellit tar inte exakt position ganska ofta, därför stämmer inte avståndet när man är väldigt nära cachen. Då behöver man leta själv och pröva på sin chans. En annan nackdel kan vara att det behöver mycket batteri för Appen behöver uppdatera vår position hela tiden. Om man vill planera Geocaching i förskolan måste pedagoger vara väl förberedda. Mobil eller Ipad ska vara full laddade och kopplad med internet. Om pedagoger veta i förväg vad och vart Geocachen är kan vara fördelaktig för att kunna ge barnen mer ledtrådar.


Mina tankar om olika Appar

Green Screen by Do Ink är väldigt lätt att hantera. Jag tycker att den är ett fantastiskt verktyg för att förvandla barnens fantasi till ”verklighet”. Eller för att skapa en verklig fantasivärld.
iMovie är ett smidigt och ganska lätt verktyg för att (klippa och redigera)filmer. Under arbetsgång lärde jag mig att om man håller sin telefon horisontalt när man filmar blir det mycket snyggare och lättare när man klipper filmen. 
Youtube är väldigt ”powerfull”. Förutom Youtubes (uppslagboksfunktion) där man kan nästan hitta allting som man vill lära sig eller titta på, kan Youtube också bli en sorts online hårddisk där man kan laga filmer eller musik för egen användning. Men man måste vara källkritisk när man tittar andras material och vara försiktig för att skydda privata informationer när man ladda upp material.
Xnote är ett bra verktyg för att skapa en karta till skattjakten. Med hjälp av Xnote kan man få fram sin position och kunna märka ut den första skattpositionen på kartan. Den är bra för att den är lätt, roligt och spännande och samtidig kan barnen träna på orientering. Men man måste röra på sig i ett större område för att kunna använda Xnote. Det är nästan omöjligt att skapa kartan inom en förskola och detta kan vara ett hinder.

Google Maps är också ett väldigt bra orienteringsverktyg. Genom att använda Google Maps kan barnen ha mer förståelse om riktning, omvärlden och lättare att koppla ihop kartor och verklighet.

QRafter är en App som man kan använda sig av för att både scanna och generera QR-koder. Jag tycker att den är både lätt att hantera och stabil. Man kan generera QR-koder av URL, geografiska positioner, textmeddelande, epost, etc. I skattjakten använde jag mig av QR-koder för att koppla ihop en tvådimensionell bild med en film på Youtube eller en position på en karta. Jag tycker att det är en sorts förkortning och samtidigt kan den ge barnen mystiska känslor.

Appen PictureThis är ett verktyg som man kan ta reda på okända växter genom att ta en bild av den. Appen analyserar bilden och sedan kan man hitta svaret. Men Appens språk är engelska, vilket kan ses ett hinder för dess användning i förskolan. Men genom att komplettera med Google kunde vi ta reda på de flesta växter vi såg.

Appen Mag.Light är en sorts digitalförstöringsglas. Den är lätt och effektiv. Med hjälp av Mag.Light kunde vi undersöka olika växters blad, blommor och frukter på nära håll. Men när man vill använda den för att ta en bild av växter, blev bilderna inte tydliga. Därför tog vi bilder med telefonens kamera istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UG2 C Geocaching och Skattjakt

Skattjakten Jag skissade en skattjakt som börjar med att ett barn fick ett brev från Jultomten. Brevet består av en QR-kod. Genom att...