onsdag 27 september 2017

UG2 A uppgift--Bild

Jag komponerade en bild utifrån tre originella bilder med hjälp av verktyget GIMP.

Jag öppnade bilden 1 och använde den som en bakgrund.
 Sedan öppnade jag bilden 2.
 
Med hjälp av verktyget ”Skapa och redigera banor” valde jag ut figuren ur bilden 2. Genom att invertera och tömma det som inte behövs, kan jag lätt klippa ut figuren. Sedan klistrade jag den utklippta figuren på bakgrundbilden. Jag gjorde likadant med bilden 3.
För att figurerna skulle kunna se naturligt ut, skalade jag dem genom att skala i eventuella lager. Sedan flyttade jag figurerna till var sin plats och smetade gränserna. Jag ändrade färger, ljusstyrka, nivå, etc. Med hjälp av målarpenselverktyget målade jag lite på bilden. Det är också väldigt smidigt att använda textverktyget för att skriva digitalt på bilden. Genom att skala hela bilden kan man lätt ändra bildens storlek så att en sida blir exakt 1200 pixlar. Därefter, exporterade jag bilden som JPGbild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UG2 C Geocaching och Skattjakt

Skattjakten Jag skissade en skattjakt som börjar med att ett barn fick ett brev från Jultomten. Brevet består av en QR-kod. Genom att...